De commissie die onderzoek doet naar de gaswinning in Groningen verzamelt op dit moment zo veel mogelijk stukken. Niet alleen de gemeenten in het aardbevingsgebied leveren informatie. Ook de provincie Groningen, de betrokken ministeries, waterschappen en bedrijven zoals NAM en Shell doen dat.

Het gaat onder meer om gespreksverslagen, brieven, mails, overeenkomsten, plattegronden, foto’s en allerlei andere documenten die van belang kunnen zijn voor het onderzoek. Doordat de commissie kijkt naar alle gebeurtenissen tussen 1959 (de ontdekking van het gasveld) en nu, gaat het om grote aantallen.

RTV Noord vroeg ook aan andere gemeenten en de provincie Groningen hoeveel stukken ze opsturen. Nog niet alle antwoorden zijn binnen. Het Hogeland, Midden-Groningen en Oldambt willen er vanwege de vertrouwelijkheid niks over zeggen. De gemeente Groningen stuurt 700 documenten op.

Anderhalve maand fulltime bezig

De gemeente Eemsdelta spit sinds half februari het archief door. Tien medewerkers zijn anderhalve maand fulltime aan het werk om alle relevante documenten te vinden. Projectleider De Boer spreekt van “het meest heftige project tot nu toe”.

Hoe kiezen gemeenten de juiste stukken en wat gebeurt daar dan precies mee? Deze animatie laat zien hoe dat in zijn werk gaat.

2021-04-07 18:02:08

Aangeboden door: nos.nl