In Rotterdam en Amsterdam verschijnen ze steeds vaker: reclameposters op horecaramen. Ze zijn van bedrijven die tijdens de coronacrisis wél goed lopen en dichte horecazaken willen helpen, door reclame in te kopen op hun ruit.

Eén van de restaurants die een poster heeft hangen is het Rotterdamse restaurant Vicini. Zij worden gesponsord door een slager in de buurt, waar ze hun vlees afnemen.

“Zij kwamen met het idee en ik wilde het natuurlijk graag”, zegt eigenaar Remco Witberg. “Ik vraag er geen geld voor, want dan zou ik heel mijn raam moeten volhangen om het wat te laten opleveren. Wel krijgen wij in ruil wat gratis vlees.”

De slager heeft nu bij nog zo’n negen andere zaken posters hangen. Ze kwamen twee weken geleden zelf op het idee. “Wij leveren veel aan de horeca, dus we voelen hun pijn”, zegt David van Linschoten. “Maar wij hebben uiteindelijk vorig jaar bijna dezelfde omzet gedraaid. Onze catering en verkoop aan kantoren stortte in, maar er kochten wel meer mensen vlees in de winkel.”

Het idee om ruimte op ramen te huren moet een win-winsituatie opleveren. “Wij willen een steentje bijdragen”, zegt Van Linschoten. “Het levert sympathie op voor mijn bedrijf en ondernemers hebben er ook wat aan: zij krijgen in ruil een klein bedrag of gratis producten. We hopen dat uiteindelijk meer zaken zullen volgen, want één bedrijf dat een ruit huurt, is natuurlijk niet genoeg.”

Dat is bij café Hoekzight al gebeurd: daar hangen inmiddels vijf posters op de ramen. “Na de slager volgde nog een vishandel, een transportbedrijf, een klusbedrijf en een personal trainer”, vertelt eigenaar Ramon Stel. “Het zijn voornamelijk mensen die voor de coronacrisis vaak bij ons aan de bar zaten.”

De steun is toch een opsteker voor Stel. “We hadden het bier al besteld en het terras al klaargezet voor 31 maart. Toen bekend werd dat het toch weer langer ging duren, was dat voor ons echt weer een dip. Ik krijg dankzij de posters nu honderden euro’s binnen, dat is uiteindelijk een druppel op een gloeiende plaat,. Met of zonder gaan we het uiteindelijk wel redden.”

Hetzelfde posteridee ontstond bij een creatief bureau in Amsterdam. In die stad zie je op verschillende horecaruiten een poster van een supermarktketen hangen. Adverteerders betalen daar 470 euro per maand voor, waarvan 300 euro naar de horecazaak gaat. De rest wordt gebruikt voor de druk- en productiekosten.

“We zijn een creatief bureau, maar hebben ook twee horecazaken en die wilden we een beetje helpen”, vertelt bedenker Daniëlle Groenewald van Tosti Creative. “We bedachten dat veel horecazaken op A-locaties zitten en dat er nog genoeg goedlopende bedrijven zijn die mediabudget over hebben, zoals bezorgdiensten en supermarkten. Toen zijn we met Dirk een pilot gestart.”

Inmiddels hebben veel meer horecazaken en adverteerders zich bij het bureau gemeld en is het de bedoeling dat er in meer grote steden posters komen te hangen. Nieuwe sponsors die komende dagen worden opgehangen zijn een uitzendbureau en een bekende schrijver.

De bedoeling is dat de posters vier weken hangen, of tot de horeca weer open mag. “Ik wil natuurlijk niet mijn eigen initiatief afvallen, maar uiteindelijk hopen we dat het niet lang nodig is”, zegt Groenewald.

2021-03-30 19:53:13

Aangeboden door: nos.nl