Het belangrijkste zeekanaal voor de wereldwijde handel is nu voor de vierde dag op rij geblokkeerd. Ook vandaag is in Egypte geprobeerd om het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal in beweging te krijgen. Maar zelfs als het lukt het 400 meter lange schip vlot te trekken, is de logistieke nachtmerrie voor bedrijven en rederijen verre van voorbij.

Momenteel staan ruim 320 containerreuzen ‘in de file’ voor de smalle waterweg. Zodra de Ever Given uit de weg is, moeten alle andere schepen er een voor een doorheen. Vervolgens wordt gevreesd voor een domino-effect van vrachtschepen die willen aanmeren in dezelfde havens. En daarmee de strakke planning van het wereldwijde netwerk in de war schoppen.

Wachten

“Het kan zijn dat schepen dagen op elkaar moeten wachten voordat er kan worden gelost en geladen”, zegt Rogier Spoel van branchevereniging voor verladers Evofenedex. “Dat effect werkt heel erg door. Van vervoer naar het achterland, de binnenvaart tot het wegvervoer: het kan hierdoor ontregeld raken. Omdat de schema’s niet meer kloppen en er geen goede afstemming meer is.”

Een van de bedrijven die daarmee te maken krijgt is de Rotterdamse theehandelaar Van Rees Group. Dat heeft momenteel tachtig containers vol thee in transport op vijftien verschillende schepen. “Ik ben positief ingesteld, maar ik voorzie straks een chaos”, zegt logistiekmanager Tjeerd Lekkerkerker.

Voorraden slinken

“Ik verwacht dat de aanvullende opstoppingen vergaande gevolgen hebben voor onze fabriek, omdat de aanvoer stokt.” Dat zal volgens hem niet gelijk tot een tekort aan thee leiden in de supermarkt. Het bedrijf heeft, net als veel andere concerns, voorlopig nog voldoende voorraad om de situatie op te vangen.

Maar hoe langer het kanaal dicht blijft en hoe hardnekkiger de transportproblemen daarna, hoe groter dat kans dat er wel tekorten ontstaan voor de consument. “Als bijvoorbeeld computerchips vertraging hebben, heeft dat grote impact op de hele logistieke keten”, zegt Marco Tak van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors. Want in steeds meer producten zitten tegenwoordig zulke chips.

‘Tekort wc-papier’

Suzano, een van de grootste houtpulpproducenten ter wereld, heeft al gezegd dat er waarschijnlijk minder wc-papier in de schappen komt te liggen. De reden daarvoor zijn vertragingen en de gestegen vrachtkosten, meldt Bloomberg op gezag van de bestuursvoorzitter van het bedrijf.

Auto’s, computerchips, olie, melkproducten, groente, kleding: bijna elk product wordt per vrachtschip vervoerd. Naar schatting 12 procent van de totale wereldhandel gaat door het Suezkanaal. Dagelijks zou het gaan om producten met een waarde van 9 miljard euro.

Het gestrande vrachtschip heeft zo’n 20.000 containers aan boord. Het FD schrijft dat naar schatting honderden Nederlandse bedrijven goederen in een of meerdere van deze containers vervoeren. Grote bedrijven hebben meerdere containers in gebruik. Kleine ondernemingen kunnen bijvoorbeeld een container delen.

Minstens twintig van de ruim 300 schepen die wachten op doorgang, vervoeren levend vee, meldt The Guardian. Dierenrechtenorganisaties vrezen voor de gezondheid van deze dieren. Vooral als de operatie om de Ever Given weg te slepen nog dagen, of in het slechtste geval nog weken gaat duren.

De lokale autoriteiten van het Suezkanaal wagen zich niet aan voorspellingen wanneer het probleem is opgelost. Sommige rederijen hebben inmiddels besloten om te varen via Zuid-Afrika. Maar die route is duizenden kilometers langer, met alle extra brandstofkosten, co2-uitstoot en extra reistijd tot gevolg.

Lekkerkerker, van de Rotterdamse theehandelaar, zegt dat vijf van hun containers nu op weg zijn naar Kaap de Goede Hoop . “De rederij geeft aan dat het transport vier dagen extra gaat duren, maar dat lijkt mij iets te optimistisch. Ik denk dat het zeker zes tot zeven dagen langer duurt.” En dat is exclusief alle extra vertraging die hij verwacht in de nasleep van de Suezblokkade.

2021-03-27 19:40:10

Aangeboden door: nos.nl