Decanen en loopbaanbegeleiders hebben kritiek op het huidige profielensysteem in de bovenbouw van de middelbare school. Zo zeggen ze dat scholieren op het moment van profielkeuze te jong zijn, er te weinig vrijheid is binnen de profielen en dat ouders vaak pushen om een bepaalde richting op te gaan.

“Ouders hebben nog vaak te hoge verwachtingen. Maar je ziet ook dat docenten nog het klassieke beeld hebben dat natuurkunde meer waard is dan bijvoorbeeld beeldende vorming”, vertelt Marc Drenth, decaan op het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand.

NOS Stories verspreidde een enquête in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders (NVS-NVL). Meer dan 325 decanen en leerlingbegeleiders door het hele land vulden die in.

Twijfels en stress bij leerlingen

In het tweede of derde leerjaar kiezen de meeste scholieren een profiel en daarmee de richting waarin ze verder willen leren. Meer dan de helft van de decanen vindt dat te vroeg. “Ze zijn dan rond de veertien, vijftien. Dat is gewoon nog jong spul”, zegt Nanja de Rie, decaan op het Baken Park Lyceum in Almere.

Ook vindt ruim 44 procent het huidige profielensysteem niet goed. Onder meer doordat decanen zien dat leerlingen veel twijfelen en daardoor stress ervaren.

“Ze zijn dan nog bezig met een heleboel andere dingen in hun hoofd en kunnen überhaupt moeilijk keuzes maken”, zegt Anouk Goossens, decaan op het Farelcollege in Ridderkerk. “En dan moeten ze halverwege de derde al een keuze maken die vrij bepalend is voor de rest van hun loopbaan.”

Hoe bepalend is een profiel eigenlijk? In onderstaande video spreekt NOS Stories met decanen, docenten en scholieren en ontdekt dat een deel van de scholieren achteraf toch spijt heeft van zijn of haar profiel:

2021-04-29 16:25:01

Aangeboden door: nos.nl