Wat is een algoritme en waar kan het misgaan?

Een algoritme is een set instructies die aan een computer gegeven wordt om tot een bepaalde conclusie of een besluit te komen. Voorbeeld: een zoekmachine analyseert jouw zoekgedrag en laat je op basis daarvan en andere kenmerken, zoals je leeftijd, persoonlijke advertenties zien. Algoritmes kunnen getraind worden om zelf te leren. Op basis van data van eerdere gevallen wordt aan een computer gevraagd verbanden te ontdekken. Dat wordt machine learning genoemd.

Stel: je wilt als voetbalclub met hulp van machine learning nieuwe spelers scouten. Dan kun je bijvoorbeeld de gegevens invoeren van alle spelers die in de afgelopen dertig jaar in de eredivisie hebben gespeeld, met achtergrondkenmerken zoals woonplaats, leeftijd, of hun ouders gevoetbald hebben en hoeveel doelpunten ze in de jeugd gescoord hebben. Op basis van die dataset zou de computer dan kunnen vaststellen welke kenmerken belangrijke voorspellende waarde hebben bij het bepalen wie een goede profvoetballer is en potentiële nieuwe spelers langs die meetlat leggen.

Alleen is een algoritme niet zo objectief als het lijkt, want de achtergrondkenmerken die de basis vormen voor het algoritme, worden door mensen bedacht. Daardoor kan het zijn dat het algoritme menselijke vooroordelen juist bevestigt. Als bij de selectie van profvoetballers in het verleden bijvoorbeeld nooit iemand uit Groningen heeft gezeten, dan zal het algoritme iemand uit Groningen dus eerder overslaan.

2021-04-15 11:00:24

Aangeboden door: nos.nl