Kentekens

Dat de club lawaaimakers uit zo’n honderd mensen bestond, kon worden opgemaakt uit de kleuren en modellen van de auto’s. Maar de beelden zijn te onduidelijk om kentekens te herkennen. Bokhove: “Dat is nu onze volgende stap, de veroorzaker van het geluid kunnen koppelen aan een kenteken. Daarvoor moeten we het meetinstrument zo ontwikkelen dat we er ook mee kunnen handhaven.”

De gemeente wil zo een soort geluids-flitspaal ontwikkelen zodat overlastgevers makkelijker beboet kunnen worden. Want boetes uitdelen voor lawaai is nu nog lastig, zegt Bokhove. “Nu moet een automobilist echt staande worden gehouden en moeten er geluidsmetingen worden gedaan. Dat maakt het lastig.”

Wetgeving

Volgens de wethouder zouden ook andere steden blij zijn als herrie makende automobilisten op deze manier beboet kunnen worden. “Dit is natuurlijk geen Rotterdams probleem en we weten dat ook andere grote steden interesse hebben.”

Een pilot met nummerbordherkenning start deze zomer en zal ongeveer een half jaar duren. Maar ook als de gemeente er uiteindelijk in slaagt om zo’n flitspaal voor lawaaimakers te ontwikkelen, zijn ze er nog niet. “We hebben nog wel het Rijk nodig, want we mogen nu niet zomaar kentekens doorgeven aan de politie vanwege de privacywet. Daar is dus eerst een wetswijziging voor nodig. We hopen natuurlijk heel erg dat het Rijk vlot stappen gaat nemen”, zegt Bokhove.

2021-05-27 20:15:36

Aangeboden door: nos.nl