Er gaat veel mis bij bezichtigingen van en biedingen op koophuizen. Dat zegt Vereniging Eigen Huis op basis van zo’n 600 ervaringen die werden gedeeld via het meldpunt Oneerlijke Biedingspraktijken. Eind maart opende de vereniging dat meldpunt. De organisatie pleit voor scherpere gedragscodes voor makelaars.

Bij het meldpunt van Vereniging Eigen Huis kwamen verhalen binnen over makelaars die kopers tegen elkaar uitspelen en onderling informatie uitwisselen om de prijs op te drijven. “Van makelaars mag worden verwacht dat de bezichtigings- en biedingsprocedures helder en eerlijk zijn. Dat is vaak niet het geval, zo blijkt uit de ervaringen van veel kopers”, zegt de vereniging.

Oververhitte markt

De NVM (vereniging voor makelaars), schrijft in een reactie dat ze suggesties bij het ministerie voor Binnenlandse Zaken hebben ingediend om te zorgen voor meer transparantie en duidelijke regels, zoals online bieden. Verder noemt de NVM het “niet constructief” om naar elkaar te wijzen in deze oververhitte markt.

NVM vraagt klanten om klachten over makelaars te melden bij de geschillencommissie. Bij 91 van de 600 klachten die bij Vereniging Eigen Huis binnenkwamen is een concrete NVM-makelaar genoemd. Die zaken worden onderzocht door de branchevereniging.

De NVM zegt verder dat er méér partijen betrokken zijn bij de verkoop van een huis. “Het is daarom te gemakkelijk dat Vereniging Eigen Huis de bal nu alleen neerlegt bij de makelaars en niet kijkt naar andere betrokkenen zoals de huiseigenaren en kopers.”

2021-06-29 14:03:17

Aangeboden door: nos.nl